Horecatrends 2020 - top 10

Horeca trends 2020 - Tabletmenukaart

Wat gaat dit jaar de Horeca brengen? Hoe ga je innovatief te werk? Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de horeca voor komend jaar op een rij.  

rondje-lichtblauw

1. Technologie neemt het over

Het schreeuwend personeelstekort in de horeca dwingt ondernemers tot het doen van investeringen op het gebied van automatisering. Bestaande medewerkers kunnen hierdoor een hogere productiviteit brengen. Daarbij kunnen deze automatiseringen ook andere voordelen met zich mee brengen. Zoals vermindering van de wachttijden en zelf omzetstijging. Dit is dus een ontwikkeling die we maar beter kunnen omarmen. Een aantal voorbeelden;

Apps voor personeelsplanning
Personeelsplanning vraagt om interactieve communicatie met medewerkers. Roosters veranderen en medewerkers zijn veelal onderweg of niet aanwezig op een vaste werkplek.

Cocktailmachines
Een bartender doseert de verschillende ingrediënten in glas of shaker. The Cocktailmaker doet hetzelfde, maar dan binnen enkele seconden.

Tabletmenukaart
Met een Tabletmenukaart kunnen gasten zelf bestellen. Hierdoor kan één ober nu meer tafels tegelijk bedienen en is er minder bediening nodig. Ook heeft de ober meer tijd om uw gasten wat extra aandacht te geven.

Zelf-bedieningskiosken
De zelf-bedieningskiosken zijn zuilen in restaurants waar je bestellingen op kan doen. Deze zuilen verminderen wachtrijen en bieden vooral voordelen voor quick-service restaurants. Ook dit is een innovatie die inspeelt op de vraag naar gemak en snelheid. Zo maakt McDonald’s hier gebruik van.

rondje-donkerblauw

2. Puur en transparant

Transparantie is tegenwoordig een van de grootste factoren die het koopgedrag van consumenten beïnvloedt. Consumenten willen duidelijke prijsinformatie, weten waar de ingrediënten vandaan komen en bovenal waar het van gemaakt is. Zo min mogelijk bewerkt voedsel. Puur eten zoals oma deed is de trend. Ze denken veel meer na over de impact van de producten die ze kopen en verwachten ook dat bedrijven 100% transparant en eerlijk zijn. Zorg daarom voor een transparante menukaart waar je zoveel mogelijk informatie biedt over de ingrediënten. Daarnaast is het goed om je personeel voor te bereiden op vragen over bijvoorbeeld de oorsprong van voedingsmiddelen, verwerkingsmethoden, voedselverspilling, milieuvriendelijkheid en waarom je bepaalde keuzes maakt.
rondje-lichtblauw

3. functionele voeding

Restaurant bezoekers willen steeds vaker functioneel eten. Dus niet alleen maar eten tegen de honger of ‘voor de lekkere trek’. Maar eten dat voldoet aan hun voedingsbehoefte zoals een trainingsprogramma. Mensen worden zich steeds meer bewust dat voeding de weg is naar een lang leven of eten ter preventie van ziekte. Bijvoorbeeld door middel van smartwatches kunnen mensen bijhouden of ze van een bepaalde voedingsstof te kort komen. Hierdoor eten ze precies wat ze op dat moment nodig hebben. Speel slim in op deze trend door je gerechten op het menu te presenteren als ‘eiwitrijk’ of ‘low carb’.
rondje-donkerblauw

4. alcoholvrij

Alcohol verliest terrein. Als alcohol nu zou worden uitgevonden, zou het worden verboden vanwege de verslavende werking en gezondheidseffecten. Steeds meer consumenten maken dan ook bewuste keuzes over hun alcoholconsumptie. Daarom is er al enkele jaren een flinke uitbreiding van alcoholvrije dranken op het menu. En deze keuze is reuze! Van verschillende soorten Ginger Beer tot alcoholvrij bier in verschillende uitvoeringen als IPA, Witbier en pils. Maar ook de alcoholvrije wijn zien we steeds vaker op de drankenkaart. Het doel van drankenproducenten is om dranken te produceren met een laag alcoholgehalte, zonder verloren te gaan aan smaak, aroma en kwaliteit.

rondje-lichtblauw

5. Gutfeeling

Steeds meer onderzoek toont aan dat de darmflora bepalend is voor een goede immuniteit. Dit jaar en komende jaren zal hier veel meer aandacht voor zijn. Denk aan meer peulvruchten, groente, fruit en verschillende fermentaties die de darmbeestjes goed doen.
rondje-lichtblauw

6. smaaktrend

Door online data, zoekvolumes en populaire hashtags te analyseren, komen we tot de smaakevolutie waarbij zoet, zout en oleogustus (vet) steeds minder in trek zijn. Daarentegen worden gerechten met zuur, bitter en umami (hartig) steeds populairder. Hierdoor zullen andere ingrediënten en producten naar verwachting populairder worden in de keuken. Deze trend is nog in een vroeg stadium, maar het is wellicht interessant om hier vroegtijdig op in te spelen en voor wat minder voor de hand liggende ingrediënten te kiezen. Denk aan; artisjok, griekse yoghurt, augurk, limoen, zuurkool of bitters.

rondje-lichtblauw

7. vegan en vega op het menu

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat een plantaardig voedingspatroon bijdraagt aan de gezondheid van de wereld én die van henzelf. De plant-based markt is al enkele jaren in stevige opmars, maar in 2020 zal het assortiment van plantaardige alternatieven sterker uitbreiden en kan je als horecaondernemer niet meer om deze trend heen. Toch zie je nog veel restaurants waar de keuze op het menu voor een veganist of vegan minimaal zijn of überhaupt niet. Je weerd dan niet alleen deze personen maar soms maakt het volledige gezelschap dan de keuze om bij een ander restaurant te eten. Dus of je nou een pizzarestaurant of steakhouse bent, zorg dat er voor iedere veganist of vegan ook iets op het menu te vinden is.
rondje-lichtblauw

8. Totaalbeleving en #instagramwaardig

Uit eten gaan draait niet meer alleen om het hapje eten; de totaalbeleving wordt steeds belangrijker. Consumenten – met name millennials – geven de voorkeur aan om geld uit te geven aan een ervaring in plaats van zomaar een aankoop te doen. Restaurants zijn daar geen uitzondering op. Zorg voor een unieke en exclusieve belevenis. Bijvoorbeeld met creatieve en opvallende gerechten. Gasten vinden het leuk om foto’s te maken. Zet een aantal unieke gerechten op je menukaart. Als gasten dit fotograferen en delen is dit gratis reclame voor jouw zaak.
rondje-lichtblauw

9. dark kitchen

Naarmate de consument steeds vertrouwder worden met online en mobiel bestellen zie je een flinke opmars van the dark kitchen. Een dark kitchen is een onderneming die zich volledig focust op maaltijdbezorging. Dit zijn geen sfeervolle restaurants met kaarsjes en gedekte tafels, maar een optimaal ingerichte keuken vanuit waar een ruim aanbod aan gerechten door de hele stad verspreid wordt. Wat hieraan ook bijdraagt is de opkomst van Third Party Delivery, dit zijn diensten als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.
rondje-lichtblauw

10. Persoonlijke benadering

Gasten hebben steeds meer behoefte aan een persoonlijke benadering. Producten en diensten worden niet enkel als functioneel gezien; gasten willen er een waardevolle herinnering aan overhouden. Ze zoeken een unieke ervaring en hebben daar ook geld voor over. Ze verwachten een persoonlijke noot in belevenis en producten.
Bedieing - Tabletmenukaart