Over De Hemelse Pannenkoek

De Hemelse Pannenkoek is een traditioneel pannenkoek bedrijf en dé plek voor heerlijke pannenkoeken en speelplezier. Met een ruim voor- en achterterras, een enorme air-trampoline én midgetgolfbaan is er voor iedereen wat wils.

de uitdaging

De Hemelse Pannenkoek had voorheen niet zozeer een probleem. Maar ze zagen kansen op bepaalde dingen beter te doen. Als het druk is hadden gasten moeite iemand te vinden die hun bestelling op kon nemen. Je zal het zelf wel herkennen, als je ergens zit en je wilt bestellen, maar er is op dat moment niemand, dan ben je tijdens je gesprek toch afgeleid. Daarnaast was het personeelstekort in de horeca ook een pijnpunt voor De Hemelse Pannenkoek.
quote mark@2x

Ik had niet zoiets van, ik heb een probleem en ik ga kijken naar een oplossing. Maar ik zag er de voordelen van in. En toch hebben we een aantal problemen getackeld. Bijvoorbeeld dat we door het personeelstekort, grote drukte of ziekte van het personeel drankjes miste. Dat is allemaal veel beter op te vangen door de tablets. Dat was al een groot verschil.

Dankzij de Tabletmenukaart hebben we 10 procent meer drankomzet, maar interessanter is nog de verschuiving naar een ander soort dranken waar hogere marges op zit. Eerder kwam je aan tafel en zeiden ze: “doe maar een biertje”. Nu moeten ze bewust de bierkaart bekijken en zeggen ze: “oh, ze hebben ook een zus of zo”, waar vaak meer marge op ligt. En meer hele flessen in plaats van glazen wijn. Anders moest je er heel specifiek op aansturen en dat is heel lastig met een wisselend personeelsbestand. Dit is een ideaal middel om toch die hogere verkoop te hebben. Zo zien we ook dat er meer dessertjes worden besteld. Ook komen de bestellingen geleidelijker binnen bij de keuken. Ipv dat een ober alle bestellingen in een keer opneemt.

De doorloopsnelheid is omhoog gegaan, tafels zijn eerder weg. Dat is gunstiger, want dan kunnen we de tafels nog eens bezetten. Ik wil eigenlijk het liefst dat een tafel drie keer bezet is op een avond en dat lukt het makkelijkst met een tablet. Mensen kunnen sneller bestellen en sneller op de rekening drukken. We hebben op die manier eerder een tafel beschikbaar. Dat is voor ons positief maar zeker ook voor de gasten; ze hoeven niet te wachten. Ook hoeven ze niet telkens hun hand op te steken om iets te kunnen bestellen. In de eerste periode waren de reacties wel wisselend. Hier en daar nog wat weerstand. Maar dat is afgevlakt. Vaak zien ze er later ook iets positiefs in. En ook veel mensen zijn direct al heel positief.

Ik heb gewoon het gevoel dat het een stap is die veel bedrijven nog gaan nemen en ik ben heel blij dat ik hem genomen heb. Ik denk dat veel restaurants dit ook gaan doen, maar dat ze nu nog wat angst hebben. Weet je, toen ze net met die handhelds begonnen op het terras vond iedereen het ook onnodig of het was onpersoonlijk. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Mensen moeten gewoon wennen, ondernemers ook. Het een keer zien bij een ander bedrijf helpt al en je gaat het steeds meer zien.

quote mark@2x-spiegel
winson pang portrait@2x

Mark Paap

De Hemelse Pannenkoek

de resultaten

Mark is blij dat hij met Tabletmenukaart werkt. Hij ziet op de volgende punten verbetering sinds het werken met de Tabletmenukaarten:

  1. 10% meer drankomzet
    verschuiving ander soort dranken met hogere marges
  2. Er worden meer desserts verkocht
  3. Nieuw personeel makkelijker inwerken
  4. Tabletmenukaart zorgt voor upselling
  5. Meer tijd voor contact met gasten
  6. Meer rust in de zaak omdat klanten zelf kunnen handelen
  7. Geen miscommunicaties meer over bestellingen en de rekening
0
Vestiging
0
Menukaarten
0
gasten/dag
0
Orders/dag
Pannenkoeken - Tabletmenukaart
Pannenkoeken - Digitale menukaart
Pannenkoeken - Digitaal menu